fbpx
Oprydning - når du har for meget af det hele - Bolig stylist
16719
post-template-default,single,single-post,postid-16719,single-format-standard,bridge-core-2.0.6,qode-listing-2.0.3,qode-social-login-2.0.1,qode-news-2.0.2,qode-quick-links-2.0,qode-restaurant-3.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-19.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,bridge-child,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Oprydning – når du har for meget af det hele

Når jeg ser tilbage på mine boligopgaver i det foregående år, så har der været en stigning i de opgaver der – udover indretning – handler om oprydning og opbevaring. Flere af mine kunder har beskrevet, hvordan ting og sager hober sig op omkring dem, så tingene får ’magten’. Det medfører uro, manglende overblik, nedtrykthed og en følelse af pinlighed, når der kommer gæster.  Og den følelse kan komme snigende, selvom man ser sig selv som et struktureret menneske med orden i sagerne.

Oprydning – undgå at ting tager magten


Flere fortæller, hvordan de har forsøgt sig med oprydning, og med at sortere og skille sig af med ting, men at de endte med at flytte de samme ting tilbage igen. Andre får kun får skilt sig af med ganske få sager, og inden de har set sig om, er hylderne proppede igen.

Selv er jeg en samler, og jeg har både et loft, et anneks og skabe og skuffer, hvor tingene kan hobe sig op. Det, at jeg kender problematikken, gør det trygt at lukke mig ind i rum, der normalt ikke vises frem. Der sker noget, når vi går i gang med en oprydning, og bare det at en fremmede spørger til, hvornår en ting sidst er blevet brugt, gør, at man ser på tingene med andre øjne.

Det bliver lettere at give slip, og sammen sætter vi gang i nogle hjul, der giver ny energi. Efter sådan et kundebesøg, får jeg ofte en mail med billeder og en beskrivelse af den kæmpe forskel, det har gjort med oprydning og med at få styr på bunkerne. Selvom det kan være noget af et arbejde, giver det ny glæde og energi at tage fat om problemet. Når du kan finde det, du skal bruge, bliver alting lettere, og samtidig bliver det nemmere, når du skal rydde op, hvis tingene har en bestemt plads. Tillægspræmien ved at rådgive er, at jeg selv får ekstra meget lyst til at tage min egen medicin og få gang i egen oprydning, skilt mig af med ting og kun gemme ting det, der giver mig værdi.

Jeg håber, du kan blive inspireret til at gå i gang. Tænk ikke på det som et stort maratonløb, men som mange små ture. Pludselig er du i mål. Og samtidig kan du glæde dig over udviklingen undervejs.

Mange hilsner fra Tina

Jeg kommer her med eksempler på, hvad jeg ser, og hvilken løsning, jeg har foreslået.

Beholde, sælge, give væk eller smide ud

Du kan lave bunker med ting, du vil beholde, sælge, give væk eller smide ud. Helt praktisk tænker jeg, at du fylder et bord med ting, du vil sælge eller give væk. Tag billeder af tingene og er det sager, du tror har værdi, så kan Lauritz.com eller et andet auktionshus vurdere det ud fra en mail med billeder. Du kan også oprette annoncer på dba.dk og på Marketplace på Facebook– men sæt en nedre beløbsgrænse, for det kræver energi at lave annoncer, skrive med købere, prutte om prisen, vise frem eller sende. Overvej om det er værd at bruge krudt på, eller om det er bedre at give det til velgørenhed.

Er det ting, der skal gives væk, så send billeder til dem, der kan have interesse. Måske kan du glæde en ung, der skal flytte hjemmefra? Sæt en kort deadline for hvornår genstanden skal hentes, så du kommer videre i processen. På den måde undgår du også at være opbevaringscentral. Kør efter: væk og videre i livet. De ting du ikke får solgt eller afsat, kan du forære til genbrugsbutikker og dermed til velgørenhed. Hvis du er i tvivl om en ting har værdi eller om det er affald, så lad genbrugsbutikken vurdere, om butikken kan sælge det.

Det var på tilbud – og frygten for at mangle

Mange er vokset op med, at købmanden eller supermarkedet lukker kl. 12 om lørdagen, og herefter var det umuligt at købe noget før mandag morgen. Måske er det derfor, vi hamstrer og fylder skabe og skuffer med ni tuber tandpasta, seks pakker vatpinde, fem ruller vatrondeller og en hel række tandtråd. Andre typiske ting er køkkenruller, sæbepulver og flåede tomater. Et godt tilbud kan også udløse en hamstringsmani, men her må jeg sige, at der stort set altid er åbent et eller andet sted, faren for at sne inde i flere døgn er mildest talt ikke eksisterende, og der er konstant tilbud på basale dagligvarer. Tænk over hvad du fylder hylder, skabe og skuffer med.

Meget af det hele

Det klassiske eksempel er antallet af duge og sengelinned. Mange har betræk til 12 personer, og ofte er der yndlingssæt, som vaskes, tørres og lægges på igen, så resten er ren opbevaring af ting der ikke bliver brugt. Overvej om du kan nøjes med det kvarte. Jeg ser også stakke af duge. Måske du har brugt en dug til jul, en anden til fødselsdag og en tredje til en middag, mens resten af dugene blot fylder i skabet.

Et andet klassisk eksempel er massevis af cd’er, dvd’er og kassettebånd, som gemmes, selvom du måske ikke har noget at afspille dem på, og du har ikke tænkt dig at få det. Er det stakke med LP’er, så kan de godt have en værdi, da det er hipt at have grammofon igen, så tjek om de kan sælges eller gives væk.

Sorter i stedet for flere møbler

Ofte ser jeg forskellige opbevaringsmøbler stå side om side. Den slags opstår med tiden, når du ikke har opbevaringsplads nok, så køber du måske nye kommoder, skænke og reoler, og så bliver de fyldt med flere ting, der heller ikke bruges. Så sorter og skil dig af med ting, inden du begynder at tilføre flere opbevaringsmøbler. Efter en sortering kan du vurdere, hvor meget plads du har brug for. Sælg eller skil dig af med møbler, der ikke dækker dit behov, og som ikke passer til rummet. Find i stedet møbler, der passer til dit behov og din stil.

Udlån til fester

Jeg ser også stakke af tallerkner til 70 personer, vinglas og 28 lysestager, som er købt billigt til en fest for år tilbage. Det bliver opbevaret, fordi det kan lånes ud til andres store fester. Har du en hel lade, så kan du godt fortsætte dit gratis udlejningsfirma, men husk: den slags kan lejes billigt og ofte inklusive opvask. Hvad med at bruge pladsen på ting, du selv ønsker at beholde? Tilbyd i stedet at hjælpe med at dække borde, rydde op eller med at køre med pantflasker. Det bliver værdsat og husket, og de fleste der låner ting tænker ikke på det arbejde, der er med at finde tingene frem, fragtet frem og tilbage og efterfølgende sætte på plads igen.

 

 

Ryd op efter kategori og giv tingene logiske placeringer

Når du sorterer, så brug Marie Kondos råd om at rydde op efter kategori og ikke efter steder. Det vil sige, at du samler alt tøj, sengetøj, duge, vaser og så videre og ser om det er ting, du bruger og ting, som giver dig glæde. På den måde kan du se, hvor meget du har af hver enkelt ting. Det gør det lettere at skille sig af med for eksempel fem vaser, når du kan se, at du har 12. Herefter skal du også opbevare tingene samlet; vaser for sig, tørklæder for sig, el-artikler for sig osv. så du ved, hvor du skal lede.  Og du ved hvor tingene skal lægges på plads, når du rydder op. Ellers kan det være lettere at komme til at købe nyt i stedet for at finde det, du skal bruge.

Arvestykker/gaver

Jeg synes, vi skal omgive os med ting, som vi kan lide at bruge, eller ting vi oplever en glæde ved at kigge på. Jeg oplever ofte at det er svært at skille sig af med ting, man synes er knap så kønne, ting der ikke passer ind, ikke har en funktion eller noget, der egentlig ikke er plads til i boligen. Ofte er udfordringen, at det er en gave eller et arvestykke. Der kan naturligvis være følelser forbundet med ting eller med relationen, som gør det svært.

Prøv at hoppe i giverens rolle og tænk på, om du selv har ting, du vil ’pålægge’ andre at opbevare et helt liv, hvis de ikke er oprigtigt glade for det? Ofte er svaret nej.

Mon ikke den, du har arvet eller fået fra, også ville tænke sådan? Der findes et råd om at tage billeder af tingen og sætte det i et album gerne sammen med billeder af personen for på den måde kan du bevare minderne et sted, hvor det ikke fylder. I forhold til gaver så er der enkelte, der bruger energi på at finde den helt rigtige gave, men vi skal huske, at mange gaver er købt ud fra en hurtig beslutning og ofte glemt igen, og der medfølger ikke en livslang kontrakt om, at modtageren skal se på gaven hver dag resten af livet. Tag dig selv alvorligt, start blidt og mærk, hvordan det gør godt at slippe ting og bestemme i eget ’hus’.

Legetøj til børnebørn

Ofte ser jeg bedsteforældre, der har halve legetøjsforretninger klar til børnebørnene. Hvis du tænker tilbage til din egen barndom og til besøg hos bedsteforældre, så er der måske en enkelt ting, du husker som et hit. Skær ned til få gode ting der er godt med leg i. Og det er værdifuldt at lave noget sammen for eksempel at bage småkager – og den slags optager ikke plads i skabe og skuffer.

Se mere om hvordan jeg arbejder som bolig-stylist her. 



Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept. Læs mere om hvilke cookies vi bruger på siden her

Luk